سيارة الثورة

سيارة الثورة
كتبت - فاطمة عمارة:
اندلعت ثورة يناير ونجحت في احداث بعض التغيرات إلا ان نجاحها الاكبر كان في تحفيز العقول لاخراج ما لديها من افكار تهدف الي اللحاق بركب التقدم‏.‏

انشأ الشباب صفحة باسم( مشروع السيارة المصرية) في محاولة منهم لتحويل الحلم الي حقيقة وشاركهم هذا الحلم1325 عضوا.
اعلنوا ان( الهدف من هذا المشروع هو انتاج سياره مصرية تكون مصدر فخر واعتزاز للمصريين وجميع العرب) وحاولوا الاجابة عن تساؤل قد يخطر في بال اي منا( هيه تنفع؟عيب عليك, اكيد تنفع ان شاء الله,, و اقولك ازاي: اولا الماركة مصرية, مش ماركة اجنبية متجمعة في مصر..ثانيا: التصميم مصري.
ثالثا: الاجزاء المتوافرة و بتنتج في مصر نستخدمها.
رابعا:الاجزاء اللي ممكن تنتج في مصر في علي مدي زمني قصير ننتجهاخامسا: الاجزاء اللي ممكن تنتج في مصر علي مدي زمني طويل,, نستوردها لحد ما ننتجها علي مهلنا و ندخلها في العربية).
وفتحوا باب المناقشة في موضوعات هي مبيعات السيارات, موتور بسيط واهمها مخزن الافكار الذي يهدف الي تنظيم افكار الاعضاء حتي يصلوا الي نتائج سريعة, ولم ينسوا ان ينشروا تاريخ السيارات منذ نشأتها.
أخذ الاعضاء الفكرة علي محمل الجد فاطلقوا العنان لتصوراتهم بدءا من التصميم, المحرك, نظام الفرامل, العجل حتي وسائل الراحة والرفاهية من تكييف وانظمة امان. وطرح مصطفي عفيفي مساهمته:( انا شخصيا هساهم في:
1-الدعاية للمشروع والبانرات وتصميمها
2-الشكل القانوني اللي هتاخده الشركة المساهمة ان شاء الله وازاي نبدأ في عملية انشائها) بل وارسل تقريرا بهذا للقائمين علي الصفحة الذين طلبوا ممن يشاركونهم الافكار ان يحددوا تخصصاتهم ونوعية المساعدة التي يمكن ان يقدموها.
 نشر فى 3 ابريل 2011

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

مبروك.. معلش.. يا دى النيلة - الأهرام اليومي

حكم الهوى

إبن تائه وأب حائر